
تقویم محتوا در واقع یک برنامه ساده و شفاف برای برنامهریزی محتواهای وبسایت و شبکههای اجتماعی است. این تقویم برای سادهسازی کارها بسیار کاربردی بوده و سبب هماهنگی بالای تیم محتوا میشود. تنظیم تقویم محتوا جزئی از قسمت استراتژی محتوا بوده و به همین سبب اغلب توسط استراتژیست یا مدیر محتوا نوشته میشود. در این مقاله به بررسی کامل تقویم تولید محتوا پرداخته و هرآنچه که باید دراینرابطه بدانید را توضیح خواهیم داد. درعینحال برای راحتی شما عزیزان نمونه تقویم محتوایی 1403 را نیز در ادامه بهصورت فایل گوگل شیت قرار دادهایم که بهسادگی دانلود و استفاده کنید. پس تا انتهای مقاله همراهمان باشید!
تقویم محتوا چیست؟
اگر همچنان در تیم تولید محتوای خود با سؤالات و مشکلاتی اعم از «محتوای آقای کریمی کِی آماده میشه پس؟!»، «امروز چی پست بذاریم؟»، «مگه امروز باید محتوای خانم راد رو آماده میکردیم؟» یا «سه هفتهست مقاله منتشر نکردیم!» مواجه میشوید؛ سادهترین راه برای رفع این مسائل، استفاده از تقویم محتوا است.
زمانی که در عرصه بازاریابی و تولید محتوا مشغول فعالیت باشید، تقویم محتوا نقش عصای دست را برایتان ایفا میکند. این تقویم برای ساماندهی محتواهای در حال تولید بسیار مهم بوده و سبب ایجاد نظم در تیم تولیدمحتوا میشود. تقویم تولید محتوا تنها برای وبسایتها کاربردی نبوده و بلکه برای فعالیت بر روی اینستاگرام، لینکدین و پلتفرم ایکس نیز میتوانید از آن استفاده کنید. پس اگر به کار تولید محتوا مشغولید، بدون تقویم پیش نروید!
کاربرد تقویم محتوا چیست؟
هنگامی که بخواهید طبق یک استراتژی درست و اصولی تولید محتوا انجام دهید، تقویم محتوا عضو جدانشدنی شما خواهد بود. این تقویم تنها برای مشخص کردن عناوین محتوایی نبوده و بلکه کاربردهای دیگری نیز دارد. برخی از این کاربردها شامل موارد زیر است:
1. ساماندهی کارها
شاید بتوان مهمترین کاربرد تقویم را ساماندهی و نظم دادن به کارها دانست. به کمک این ابزار فوقالعاده میتوانید کارها را بهخوبی برنامهریزی کرده و همچنین از انتشار مستمر محتواها مطمئن شوید. انتشار منظم محتواها چه در وبسایت و سایر پلتفرمها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است تا در ذهن مخاطب بمانید و فراموش نشوید. اگر برای تولیدمحتوا در بستر شبکههای اجتماعی نیاز به کمک دارید، میتوانید از خدمات سوشال مدیا مارکتینگ مجموعه ما استفاده کنید.
2. فراموش نشدن کارها
درصورتیکه تعداد محتواهای تولیدی برای خود یا دیگر مجموعهها زیاد باشد، احتمال فراموشکاری زیاد است. تدوین سیستم تقویم محتوا در واقع بهترین کار برای جلوگیری از این مسئله است؛ اگر شما هم با این مشکل مواجه هستید، چاره تنها تدوین یک تقویم اصولی و ساده است!
3. بهبود کار تیمی
با پیشرفت تکنولوژی و در دسترس بودن اینترنت برای همه، امروزه افراد بهصورت دورکاری فعالیت کرده و میتوانند کارها را پیش ببرند. در تیمهای دورکار، استفاده از تقویم محتوایی اهمیت دو چندان دارد؛ چرا که بهکمک یک تقویم آنلاین میتوانند از کارهای پیشرو مطلع شده و بهتر به انجام وظایف خود بپردازند. درعینحال هماهنگیهای لازم و مطلع شدن از روند کارها توسط بقیه، بهسادگی بررسی تقویم خواهد بود.
4. داشتن چشمانداز
با تقویم بهسادگی میتوان متوجه کارهای آینده شد و به همین سبب میتوانید تصمیمات مهم را مطابق آنها بگیرید. همچنین قدم بعدی خود را دانسته و از سردرگمی در انتشار محتوا نجات پیدا خواهید کرد.
5. بهبود سئو
شاید برایتان عجیب باشد که مگر تقویم محتوا برای بخش بازاریابی محتوا نیست؟ پس چگونه بر روی سئو هم اثر مثبت دارد؟ پاسخ این سؤال به نحوه طراحی و تدوین تقویم محتوایی بستگی دارد. زمانی که کلماتکلیدی اصلی را در تقویم خود یادداشت کنید، از کیورد کنیبالیزیشن میتوانید به سادگی جلوگیری کنید. اما این تنها کاربرد آن در بهبود سئو نیست!
همه میدانیم که مقالات وبلاگ در واقع راهی برای شناخته شدن در بین مخاطبان و جلب اعتماد آنان است؛ اما زمانی که مقالات در صفحه اول نباشند، دیده نشده و ورودی نیز نخواهند داشت. بهترین راه برای رفع از این مسئله و بهبود رتبه سئو، رصد رتبه مقالات است. به همین سبب پیشنهاد میکنیم که رتبه مقالات خود را هر دو ماه یکبار بررسی و درصورتیکه باب میلتان نبود، عنوانشان را تغییر یا مطالبی را اضافه کنید. این کار در عین بهبود سئو سبب جلوگیری از هدر رفت انرژی و زمان کارشناس تولیدمحتوا میشود. اگر برای سئو وبسایتتان نیاز به کمک بیشتری دارید، از خدمات سئو سایت حرفهای مجموعه ما استفاده کنید.
چگونه تقویم محتوایی درست کنیم؟
حال به مهمترین بخش یعنی نحوه و چگونگی درست کردن تقویم محتوایی میرسیم. برای این کار باید چند موضوع را در نظر بگیرید تا بتوانید تقویمی کاربردی بسازید. درعینحال توجه داشته باشید که در تقویم خود یک استراتژی را دنبال کنید و فیالبداهه مقاله یا پست منتشر نکنید. درصورتیکه خواهان تدوین یک تقویم با استراتژی درست هستید، میتوانید از خدمات سفارش تولید محتوا متنی ما استفاده کنید. بهطورکلی یک تقویم محتوایی باید موارد زیر را دارا باشد:
- عنوان مقاله
- موضوع
- هدف از انتشار
- پرسونای مخاطب
- کانالهای انتشار
- نوع محتوا (وبلاگ، توضیح محصول، لندینگ یا غیره)
- کلمه کلیدی اصلی
- کلمات کلیدی فرعی
- نویسنده
- مسئول ویراستاری
- تاریخ انتشار
- تاریخ تحویل موضوع به نویسنده
- تعداد کلمات
- دستهبندی محتوا
- وضعیت فعلی (در حال نگارش، ویراستاری، بازنگری یا اتمام)
- رتبه مقاله پس از دو ماه
- نیاز به بازنگری (در بخش کاربردهای تقویم، قسمت بهبود سئو توضیح دادیم)
- رتبه مقاله بعد از دو ماه – بازنگری
شاید این تعداد بخش بهنظرتان زیاد باشد، اما پس از یکی دو بار استفاده متوجه اهمیت هر کدام خواهید شد. در عین حال تمامی این موارد براساس تجربه تیم ما بهدست آمده و مطمئن باشید که برای نظم دادن به تیم بازاریابی محتواییتان بهترین کار استفاده از یک تقویم بدین صورت است.
حال که موارد را با هم توافق کردیم، نوبت به درج آنها در یک ابزار است؛ اما کدام ابزار برای درست کردن تقویم محتوایی مناسب است؟ در ادامه به بررسی این مسئله پرداخته و بهترینها را به شما معرفی خواهیم کرد تا به سلیقه خود یکی را انتخاب و تقویم خود را بسازید.
بهترین ابزارهای درست کردن تقویم محتوا کدام است؟
سادهترین راه برای تدوین تقویم محتوایی استفاده از یک خودکار و تقویم ساده است؛ اما از آنجایی که امروزه اکثر تیمهای تولیدمحتوا به صورت دورکاری فعالیت میکنند، قرار دادن سیستم تقویم محتوا در یک بستر آنلاین میتواند بسیار کاربردی باشد. این کار سبب میشود تا هر نویسنده اطلاع دقیقی از محتواهای در حال تولید داشته و بتواند برنامهریزی بهتری برای تکمیل کار خود در زمان مشخصشده داشته باشد. ابزارهای بسیاری برای درست کردن تقویم وجود دارد، اما مهمترینشان شامل موارد زیر است که در عین رابط کاربری ساده، بسیار کار راهانداز نیز هستند:
گوگل شیت
اولین موردی که حتی ما خودمان نیز در آژانس دیجیتال مارکتینگ نیلای از آن استفاده و به شما پیشنهاد میکنیم، گوگل شیت است. این ابزار بسیار ساده بوده و کافیست عناوین مدنظرتان را در یک شیت نوشته و برای راحتی کار از چکباکس یا لیست کشویی استفاده کنید. بهدلیل آنلاین بودن این ابزار میتوانید لینک تقویم را در اختیار کارشناسان تولید محتوا مجموعهتان قرار داده و آنان را از روند کارهای حال و آینده مطلع کنید. نمونه تقویم محتوایی که در ادامه این مقاله برایتان قرار دادهایم، در بستر گوگل شیت است.
ترلو
ترلو از دیگر ابزارهای بسیار کاربردی برای درست کردن تقویم و حتی انجام سایر هماهنگیها در بین تیم است. این ابزار علاوهبر داشتن نسخه موبایل، نسخه وبسایت نیز دارد تا به راحتی از آن استفاده کنید. در این ابزار میتوانید تمامی کارها را بهصورت آنلاین و برخط انجام و همکارانتان را از آخرین تغییرات مطلع سازید. همچنین با داشتن امکاناتی مانند تگ کردن کاربر، میتوانید همکارانتان را از موضوعات یا تغییرات مهم خبردار کنید.
تسکولو
شاید بتوان تسکولو را نسخه ایرانی ترلو دانست؛ این ابزار نیز همانقدر ساده و کاربردی است که میتوانید به عنوان دستیار خود در تدوین تقویم محتوایی از آن استفاده کنید. اگر کار کردن با ابزارهایی با زبان انگلیسی برایتان دشوار است، تسکولو میتواند نقش کاربردی برایتان داشته باشد.
اکسل
یار و یاور دیرینۀ مدیران محتوا! ابزار اکسل نیز همانکارهای گوگل شیت را انجام میدهد؛ با این تفاوت که آفلاین بوده و پس از اعمال تغییرات باید مجددا فایل اکسل جدید را به همکارانتان ارسال کنید تا اشتباهی در روند تولیدمحتوا پیش نیاید. از آنجایی که گوگل شیت و اکسل کاربرد و رابط کاربری مشابهی دارند، ما گوگل شیت را به شما پیشنهاد میکنیم.
دانلود نمونه تقویم محتوایی 1403
اگر ساخت تقویم محتوایی برایتان دشوار بوده یا فرصت درست کردنش را ندارید، آژانس دیجیتال مارکتینگ نیلای کنار شماست! در ادامه یک فایل گوگل شیت قرار دادهایم که در واقع یک قالب تقویم محتوایی خام است که کافیست آن را برای خود کپی و شروع به وارد کردن اطلاعاتتان کنید! این نمونه تقویم محتوا مختص مجموعه ما بوده و برای وبسایت، اینستاگرام، لینکدین و ایکس قابل استفاده است.
قالبی که ما آماده کردهایم کاملا قابل ویرایش بوده و با توجه به استفاده خود میتوانید آن را تغییر دهید. برای استفاده کافی است مراحل زیر را پیش بروید تا این تقویم عالی و کاربردی را برای خود داشته باشید:
- وارد حساب گوگل شیت خود شوید.
- یک شیت خالی برای خود ایجاد کنید.
- نمونه تقویم محتوایی ما را در یک پنجره دیگر باز کنید.
- در تقویم محتوایی ما کلیدهای CTRL و A را بهصورت همزمان فشار دهید تا کل شیت انتخاب شود.
- سپس کلیدهای CTRL و C را بهصورت همزمان فشار دهید تا قالب تقویم محتوا کپی شود.
- در شیت خالی که برای خود ایجاد کرده بودید، کلیدهای CTRL و V را همزمان فشار دهید و تمام!
سخن پایانی
تقویم محتوا در واقع یک سند برای برنامهریزی فرایند تولید محتواست تا بهراحتی تیم تولیدمحتوا با یکدیگر هماهنگ شوند. در عین حال این تقویم میتواند برای بررسی مجدد کار نیز سودمند باشد تا اشکالات را رفع و فرایند تولیدمحتوا و سئو را بهبود ببخشید. در ساخت تقویم میتوان بخشهای اعم از عنوان، موضوع، نویسنده، تاریخ انتشار و غیره در نظر گرفت. همچنین برای ساخت آن ابزارهایی مانند ترلو، گوگل شیت، تسکولو و اکسل وجود دارد که ما گوگل شیت را به شما پیشنهاد میکنیم. در این مقاله یک نمونه تقویم محتوایی نیز قرار دادهایم تا بهسادگی کارهای خود را ساماندهی و بهترین نتیجه را بگیرید.