یکی از کارهای ضروری برای موفقیت در هر کاری، داشتن یک برنامه دقیق و هدفمند است. در عرصه بازاریابی محتوا، استراتژی تولید محتوا دقیقا نقش همان برنامه را دارد تا به کمک آن به اهدافتان یکی پس از دیگری برسید. ما در این مقاله دررابطهبا چیستی استراتژی محتوا، انواع آن، مزایا و نحوه طراحی و ایجاد استراتژی محتوا توضیح خواهیم داد. پس اگر میخواهید با این موارد آشنا و به طور کامل یاد بگیرید، تا انتهای مطلب همراه نیلای مارکتینگ باشید.
استراتژی محتوا چیست؟
لازمۀ رسیدن به اهداف در هر کاری، داشتن یک برنامهریزی درست و اصولی است. در امر تولید محتوا به این برنامهریزی، استراتژی محتوا گفته میشود. بهعبارتی استراتژی تولید محتوا یک برنامه برای رسیدن از نقطۀ الف به نقطۀ ب است؛ این کار سبب میشود که درگیر حاشیه نشده و درعینحال مستمر و دقیق بهسمت هدف خود حرکت کنید.
در این برنامه محتوایی، نوع محتوا، نحوه انتشار، نحوه تولید و توزیع تعیین میشوند تا از تولید محتوای خود بهترین نتیجه را بگیرید. یک استراتژی محتوای عالی مخاطبان هدف کسبوکارتان را جذب و نیازهای آنان را در جهت رسیدن به اهداف تجاری مجموعهتان برآورده میکند. بدون استراتژی محتوا شما درجا زده و هیچ پیشرفتی در کارتان به وجود نخواهد آمد؛ چرا که هر ایدهای که به ذهنتان میآید را اجرا کرده و هیچ هدف مشخصی را دنبال نمیکنید. این کار علاوهبر عدم نتیجه، سبب اتلاف زمان و انرژی شما نیز خواهد بود. در ادامه با بررسی مثال، بهتر متوجه نحوه چینش یک استراتژی صحیح تولید محتوا خواهید شد.
این اهداف میتوانند افزایش آگاهی از برند، فروش محصول یا خدمات، جذب لید و غیره باشند. در هر کدام از این موارد، استراتژی محتوایی منحصربهفرد بوده و مسیر متفاوتی خواهد داشت. برای مثال اگر بخواهید افراد بیشتری کسبوکار شما را بشناسند، باید به سراغ سئو و تولید محتوا بروید؛ به عبارتی در نتایج SERP گوگل در صفحه اول و جزو لینکهای اول باشید تا کاربران کسبوکارتان را بشناسند. این کار نیازمند تولید محتوای اصولی با رعایت اصول سئو محتوا است تا مقالات در لینکهای اول جای بگیرند.
در رابطه با جذب لید ماجرا کمی متفاوت است! برای این جذب لید میتوانید از مقالات وبسایتتان مثل روش قبل استفاده کنید؛ با این تفاوت که به کمک CTAهای قوی آنان را به تکمیل فرم، ثبتنام در سایت و غیره دعوت کنید تا اطلاعاتشان را به دست آورده و در مراحل بعدی، تبدیل به مشتری کنید.
انواع استراتژی محتوا
برای استراتژی بازاریابی محتوا میتوان انواع مختلفی در نظر گرفت. آگاهی از این مسئله سبب تصمیمگیری راحتتر در خصوص نوشتن استراتژی محتوایتان شده و در نتیجه میتوانید بهسادگی استراتژی خود را تدوین کنید. مهمترین و کاربردیترین انواع استراتژی محتوا شامل موارد زیر است:
1. فروش
برخی اوقات مجموعهها هدفشان فروش محصولات یا خدمات خود است؛ در این حالت باید روی مخاطبانی که شما را میشناسند؛ اما تابهحال خریدی نداشتند، تمرکز کنید و سعی در تبدیل به مشتریشان کنید. در این حالت محتواها بیشتر به سمت پاسخ به سؤالات کاربران، برطرف کردن موانع خرید، افزایش اعتماد و غیره میرود.
2. آگاهی از برند
دومین مورد از انواع استراتژی محتوا را میتوان آگاهی از برند یا Brand Awareness دانست؛ در این گام هدف آگاه شدن مخاطبان از وجود کسبوکار شماست. جالب است بدانید که این مورد، اولین مرحله از قیف فروش بوده و باید خودتان را در معرض دید مخاطبان قرار دهید.
3. نشان دادن تخصص
هنگامی که بخواهید خودتان را به یک مرجع در حوزه کسبوکارتان تبدیل کنید، باید اصول استراتژی محتوا متفاوتی را در پیش بگیرید. این کار عموما با انتشار محتواها و مقالات رایگان اما باارزش اتفاق میافتد؛ به عبارتی شما با انتشار رایگان محتواهای باارزش، ناب و تخصصی میتوانید به یک مرجع در حوزه خود تبدیل شوید. این کار نیاز به صرف زمان و انرژی بالایی دارد؛ اما بهشدت در جلب اعتماد مخاطبان مؤثر است.
مزایای استراتژی محتوا چیست؟
تا این بخش از مقاله به سؤالات شما در رابطه با «استراتژی محتوا چیه و انواع اون کدومه؟» کامل پاسخ دادیم. حال شاید با خود بپرسید «واقعا لازمه استراتژی محتوا داشته باشم؟» پاسخ شما یک «بله!» قاطعانه است.
اصلیترین مزیت استراتژی محتوا داشتن نظم در انتشار محتوا بهصورت هدفمندانه است؛ به عبارتی شما از انتشار هر محتوای خود، یک مقصودی را دنبال میکنید. این کار سبب میشود که از هدررفت انرژی، زمان و هزینه شما جلوگیری شده و درعینحال بهترین مخاطبان را که به هدفتان نزدیک هستند، جذب کنید. پس بهشدت احتمال موفقیت شما بالا رفته و میتوانید به جایگاه مدنظرتان دست یابید. همچنین درصورتیکه هدفتان شامل کار روی سئو سایت باشد، رتبه وبسایتتان نیز بهتر شده و افراد بیشتری شما را خواهد شناخت. اگر مایل به دریافت خدمات سئو سایت حرفه ای هستید، ما در کنار شماییم.
چگونه استراتژی محتوا بنویسیم؟
تا این بخش از مقاله به طور کامل با چیستی استراتژی تولید محتوا، انواع و اهمیت استراتژی محتوا آشنا شدید. حال در ادامه به نحوه ایجاد استراتژی محتوا خواهیم پرداخت. به کمک این برنامه شما قادر به تدوین یک استراتژی مناسب برای دستیابی به اهداف کسبوکارتان خواهید بود تا بهترین نتیجه را از اقدامات خود بگیرید.
1. تعیین هدف استراتژی محتوا
پیش از هرگونه اقدامی باید بدانید که انتظار چه نتیجهای را دارید یا به عبارتی هدفتان از انجام تولید محتوا دقیقا چیست؟ برخی از اهداف رایجی که در بین کسبوکارها وجود دارد شامل موارد زیر است:
- بهبود رتبه سایت
- افزایش ورودی
- جذب لید
- افزایش فروش
- افزایش تعامل مخاطبان
- برندینگ
توجه داشته باشید که اینها صرفا چند نمونه از اهداف استراتژی محتوا بودند؛ اگر هدف شما در بین این موارد نبود، هیچ اشکالی ندارد. تنها کافی است طبق مراحلی که توضیح میدهیم، پیش روید تا بتوانید یک استراتژی محتوا کاربردی برای خود تدوین کنید.
2. تعیین KPI و شاخصهای کلیدی عملکرد
حال که هدف خود را انتخاب کردید، نوبت به تعیین KPIها میرسد. شاخصهای کلیدی عملکرد در واقع سنجههایی برای اندازهگیری میزان موفقیت شما در راه رسیدن به هدفتان هستند. با بررسی ماهانه این شاخصها بهراحتی میتوانید ایرادات مسیر را متوجه شده و سریعاً حلشان کنید. به طور کلی KPIهای زیر مهمترینها بوده و برای استراتژی محتوا عموماً در نظر گرفته میشوند؛ اما ممکن است با توجه به هدف شما، KPIهای دیگری نیز نیاز باشند:
- میزان ورودی سایت
- نرخ کلیک
- مدت زمان حضور کاربر در صفحه
- نرخ پرش
- نرخ تبدیل
بهترین ابزارها برای بررسی KPIها گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول گوگل هستند. توجه داشته باشید که برای انتخاب KPI از روش هدفگذاری SMART استفاده کنید؛ یعنی شاخصها دقیق، قابل اندازهگیری، قابل دستیابی، واقعگرایانه و دارای مدت زمان محدودی باشند. برای مثال شما در مرحله قبل هدفتان را افزایش ورودی سایت گذاشتید، اما دقیقا چقدر افزایش مدنظرتان است؟ در چه مدت زمانی میخواهید به این هدف برسید؟ آیا این میزان افزایش ورودی منطقی است؟ این موارد همان KPIها هستند که با قابل اندازهگیری بودنشان، کار شما را در راه رسیدن به هدفتان بسیار ساده میکنند.
3. پرسونای مخاطب در استراتژی محتوا
تعیین استراتژی محتوا بدون پرسونای مخاطب امکانپذیر نیست! شما باید به مخاطبانتان را بهتر از خودتان بشناسید تا محتواها را دقیقا به همان شکلی بنویسید که نیازهایشان را رفع میکند. البته در این بین تعیین کانالهای صحیح انتشار محتوا نیز بسیار مهم است تا دقیقا به دست مخاطبان هدفتان برسد.
4. بررسی استراتژی رقبا
وجود رقبا همیشه بد نبوده و بلکه در برخی اوقات میتوانند سبب پیشرفت شما نیز شوند. برای این کار کافی است به بررسی وبلاگ، توضیحات محصول یا خدمات و توضیحات دستهبندیشان توجه کنید. برای مثال متوجه میشوید که رقبا علاوهبر توضیحات متنی، از تصاویر یا ویدئو نیز برای راهنمایی بیشتر کاربر استفاده میکنند؛ چرا شما این کار را انجام ندهید؟ البته بهشرطی که در راستای هدفتان باشد! پس خلاصه کلام رقبایتان را کامل بررسی کنید و از نقاط قوتشان الگوبرداری و از نقاط ضعفشان درس بگیرید.
5. بررسی وضعیت فعلی خود
پس از بررسی رقبا سری به وبسایت، سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس خود بزنید و بدون سوگیری به بررسی آن بپردازید. کدام بخشهای مرتبط با هدف استراتژی محتوا وب سایتتان باید تغییر کند؟ کدام بخش باید تکمیل شود؟ همه را در تقویم محتوایی خود یادداشت و شروع به تصحیح کنید.
توجه داشته باشید که بررسی سطحی در این مرحله جوابگو نبوده و بلکه باید از ابزارهای سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس نیز استفاده کنید. یکی از کارهای مهمی که میتوانید به کمکشان انجام دهید، بررسی KPIها است.
برای مثال میتوانید نرخ پرش، زمان حضور در سایت و تعداد بازدید صفحات را بررسی کرده و ببینید چرا برخی صفحات در این موارد موفق و برخی ناموفق عمل کردهاند. این کار به شما دید بهتری از کارهایی که برای رسیدن به هدفتان باید انجام دهید، خواهد داد.
6. یافتن کلمات کلیدی درست
همه چیز در دنیای محتوای وبسایت، حول کلمات کلیدی میچرخد؛ پس به کمک ابزارهای صحیح، تحقیق کلمات کلیدی را انجام دهید تا بهترین نتیجه را از استراتژی تولید محتوا وب سایت خود بگیرید. کلمات کلیدی افزونبر مشخص کردن موضوع مقاله برای گوگل، ابزاری بسیار عالی و کاربردی برای فهمیدن نیازها و سؤالات کاربران هستند؛ در نتیجه میتوانید محتواها را در راستای هدف خود تولید و توزیع کنید.
7. تدوین تقویم محتوا
در این قسمت باید برنامۀ اصولی برای تولید و انتشار محتواهای خود بچینید که به آن تقویم محتوا گویند. این ابزار به شما کمک میکند تا فعالیت مستمری در راستای رسیدن به هدف خود داشته و همچنین از گامهای پیشروی خود آگاه باشید و بدانید که دقیقا چه کارهایی را انجام دادهاید. نحوه تدوین تقویم محتوا را در مقاله قبلی خود به طور کامل توضیح و حتی نمونهای را نیز برای دانلود قرار دادهایم که میتوانید برای تکمیل استراتژی محتوای خود استفاده کنید.
8. تولید محتوای اصولی
مرحله شیرین تولید محتوا که متأسفانه اکثریت کسبوکارها آن را خیلی سرسری انجام میدهند! در نوشتن تولید محتوا باید به نیازهای کاربر خود توجه و طبق آن بنویسید؛ اما این مورد کافی نیست. در ادامه چندین مورد از نکات مهم تولید محتوا را برایتان آوردهایم تا بتوانید مطالبی جذاب نگارش کنید:
- سادهنویسی
- پیروی از اصول قواعد نگارشی و ویرایشی
- استفاده از انواع محتوا
- رعایت اصول سئو محتوا
- ساختاربندی درست متن
- یونیک بودن متن
- ارائه ارزش به مخاطب
درصورتیکه تخصصی در امر تولید محتوای متنی ندارید، پیشنهاد میکنیم این کار را به یک نویسنده باتجربه بسپارید تا وی بهترین متن را با توجه به هدفتان نگارش کند. برای اینکه محتوا دقیقا مطابق میل شما نوشته شود، ارائه بریف محتوایی را جدی بگیرید! اگر مایل به برونسپاری و سفارش تولید محتوا متنی هستید، روی ما حساب کنید.
9. بررسی ماهانه استراتژی محتوا
تا این بخش از مقاله بهخوبی استراتژی محتوا را یاد گرفتید؛ اگر تا مرحله 8 دقیق اجرا کنید، در انتها یک استراتژی محتوا دارید تا شما را به اهدافتان برساند؛ اما صرف نوشتن و انجام دادنش کافی نبوده و بلکه باید هر ماه KPIهای خود را بررسی کنید. این بررسی به شما کمک میکند تا اشکالات کار خود را متوجه و درعینحال مواردی که برای رسیدن به هدفتان مؤثر هستند، بشناسید.
این گام برای اکثریت افراد خستهکننده و دشوار است؛ اما مطمئن باشید که کلید اصلی رسیدن به هدفتان در بررسی ماهانه و بهبود عملکردتان نهفته است. درصورتیکه به تدوین استراتژی محتوا نیاز دارید؛ اما مایل به برونسپاری هستید، ما در کنارتان هستیم! کافی است از طریق تلگرام یا واتساپ به ما پیام دهید تا بهترین استراتژی را برایتان طراحی کنیم.
سخن پایانی
استراتژی محتوا در واقع یک برنامه کاربردی برای رسیدن از نقطه شروع به هدف است. این استراتژی برای اهداف مختلفی اعم از فروش، نشان دادن تخصص، جذب لید، افزایش آگاهی از برند و غیره چیده میشود. برای ایجاد و نوشتن استراتژی محتوا کاربردی باید مراحلی اعم از تعیین هدف، تعیین KPIها، پرسونای مخاطب، بررسی رقبا، آگاهی از وضعیت فعلی خود و غیره را طی کنید که در این مقاله هر یک به طور کامل توضیح داده شدند. در صورت نیاز به خدمات استراتژی محتوا، ما کنارتان هستیم و از طریق تلگرام یا واتساپ میتوانید سفارش خود را ثبت کنید.