در سالهای اخیر شغل تولید محتوا یکی از کارهای متداول بین افراد و خصوصا جوانان شده است؛ بهطوریکه از هر ۱۰ نفر بپرسید «به چه شغلی مشغولی؟» حداقل ۲ نفر «تولید محتوا» میگویند؛ اما تولید محتوا چیست؟ انواع محتوا کدام است؟ چه کسی را میتوان کارشناس تولید محتوا نامید؟ چگونه میتوان تولید محتوا انجام داد؟ درآمد این شغل چقدر است؟ در این مقاله بهتمامی سؤالات شما دربارۀ تولید محتوا پاسخ داده و هرآنچه که در این باره باید بدانید را توضیح خواهیم داد؛ پس تا انتهای مقاله همراهمان باشید.
تولید محتوا چیست؟
شاید بتوان تولید محتوا را هنر بازی با کلمات با چاشنی تبلیغات و بازاریابی دانست؛ هنر انتقال اطلاعات، احساسات و افکار به صورتی که مخاطب را جذب محصول یا خدمات کند. تولید محتوا در شکلهای گوناگونی انجام میشود؛ برای مثال، همین متنی که در حال خواندن آن هستید، نوعی تولید محتوا از نوع متنی است. پس میتوان گفت تولید محتوا انواع مختلفی داشته و صرفاً شامل نوشتن نمیشود.
به زبان ساده تعریف تولید محتوا بدین شرح است؛ زمانی که شخصی بر روی وبسایت، شبکههای مجازی، پادگیرها و سایر پلتفرمها، محتوایی برای رسیدن به هدف خاصی منتشر میکند، به آن تولید محتوا گویند. افراد از انتشار محتوا مقاصد مختلفی اعم از کسب درآمد، دیدهشدن، جذب مشتری و غیره دارند.
حال شاید با خودتان بگویید: «عه! چقدر این شغل آسونه! پس منم برم کارشناس تولید محتوا بشم. کاری نداری که یه پست منتشر میکنم یا یه مطلب مینویسم!» اما متأسفانه یا خوشبختانه کار به این سادگیها نیست و باید از اصول بازاریابی محتوایی آگاه باشید تا محتوایتان درخور انتشار باشد.
انواع تولید محتوا کدام است؟
تولید محتوا نوع مشخصی نداشته و بلکه باتوجهبه پلتفرم انتشار، فرمت آن نیز تغییر خواهد کرد. مثلاً برای تولید محتوا روی وبسایت، باید محتوای متنی خوبی تولید کنید؛ اما اگر روی اینستاگرام به تولید محتوا مشغول باشید، فرمت ویدئویی، بهترین فرمت برای انتشار است. جالب است بدانید که عموماً این دو نوع محتوا در کشور ما بسیار رایج بوده و استفاده میشوند؛ اما بهطورکلی انواع تولید محتوا شامل موارد زیر است:
تولید محتوای متنی
در این نوع از تولید محتوا، همانطور که از نامش مشخص است، کلمات نقش اصلی را دارند. هدف از نوشتنشان، صرفاً چیدن کلمات در کنار هم نبوده و بلکه در کنار آموزش یا ارائۀ توضیحات موضوعی، به تبلیغات محصول یا خدمات آن کسبوکار نیز پرداخته میشود. این کار با پیروی از اصول و قوانین بازاریابی محتوایی انجام میشود که ما در بخش سفارش تولید محتوا متنی آژانس دیجیتال مارکتینگ نیلای، خدمات تخصصی محتوای متنی ارائه میکنیم.
تولید محتوای متنی نهتنها در بخش وبلاگ، بلکه در توضیحات محصول، صفحۀ لندینگ، دستهبندی و غیره نیز کاربرد دارد. این توضیحات در واقع نقش فروشنده را برای خواننده ایفا میکند تا در عین راهنمایی، او را به خرید مشتاق کند. پس اگر میخواهید مخاطبانی را جذب، مشتریان را حفظ و اعتبار خود را به بقیه نشان دهید، از این نوع تولید محتوا غافل نشوید.
تولید محتوای ویدئویی
این نوع از تولید محتوا، فرمت غالب اینستاگرام و یوتیوب است. زمانی که بخواهید در یوتیوب یا اینستاگرام، مخاطبانی را جذب کنید، کافی است محتوایی سرگرمکننده یا مفید با قلابهای جذاب در ثانیههای اول ویدئو منتشر کنید. تولید محتوا با فرمت ویدئویی، افزون بر اینستاگرام و یوتیوب، در پلتفرم ایرانی آپارات نیز قابلانجام است؛ اما چندان طرفداری نداشته و به کار نمیرود.
افزون بر قلاب، سناریوی جذاب نیز در درگیرکردن احساسات مخاطبان برای دیدن ویدئو مؤثر است. ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ نیلای افزون بر خدمات سوشال مدیا مارکتینگ (بازاریابی شبکههای اجتماعی) در سناریونویسی نیز کنار شماییم! برای بهرهمندی از این خدمات، به صفحۀ سفارش تولید محتوا متنی سر بزنید و از طریق تلگرام، ایمیل یا واتساپ به ما پیام دهید.
تولید محتوای صوتی
این نوع از تولید محتوا نسبت به متنی و ویدئویی کمتر فراگیر بوده و عده کمی در آن فعالیت دارند. متداولترین نوع تولید محتوای صوتی، تولید پادکست است. پادکست در واقع محتوای صوتی بوده که شامل محتوای آموزشی، سرگرمکننده، خبری یا غیره است. کانال انتشار این نوع از محتواها عموماً برنامههای پادگیر اعم از کست باکس، پادکست گوگل، پادکست اپل و غیره است؛ اما میتوان در بستر تلگرام نیز منتشر کرد. مدل درآمدی در پادکست به شکل اسپانسری بوده و میتوانید مبلغی را برای معرفی محصولات یا خدمات کسبوکار دریافت کنید.
چه نوع محتوایی منتشر کنیم؟
شاید با خودتان بگویید که من تمامی انواع محتوا را روی پلتفرمها منتشر خواهم کرد و این کار را نیز انجام دهید؛ اما باتوجهبه هزینه، فروش خوبی نداشته و به عبارتی نرخ ROI شما بسیار پایین باشد. مشکل کار چیست؟ مشکل اینجاست که شما به پرسونای مخاطبان خود توجه نکردهاید.
به هنگام انتخاب نوع تولید محتوا، باید به پلتفرم حضور مخاطبانتان توجه کنید. برای مثال اگر شما فروشندۀ قطعات یدکی خودرو هستید، تولید محتوا روی توییتر (ایکس) یا لینکدین برایتان چندان مؤثر نبوده و تنها هدررفت هزینه خواهد بود. حال احتمالاً با سؤال «حالا کدوم پلتفرم برای تولید محتوا مناسب کسبوکار من هست؟» مواجه شده باشید؛ برای پاسخ میتوانید از مشاورۀ رایگان ما در حوزۀ خدمات سوشال مدیا مارکتینگ (بازاریابی شبکههای اجتماعی) استفاده کنید. همچنین درصورتیکه وبسایت برایتان بهترین گزینه باشد، میتوانید از خدمات سفارش تولید محتوا متنی ما استفاده کنید.
چرا تولید محتوا کنیم؟
مزایا و فواید تولید محتوا را میتوان باتوجهبه پلتفرم و کانال انتشار محتوا توضیح داد؛ اما بهطورکلی با تولید محتوای اصولی و مبتنی بر بازاریابی محتوایی، به موارد زیر دست خواهید یافت:
۱. افزایش فروش
تولید محتوا برای برخی از کسبوکارها، ارزش اصلی برای کسب درآمد است. برای مثال زمانی که شما اشتراک متمم را تهیه میکنید، به دلیل ارزش بالای تولید محتوای آن، این کار را انجام میدهید. پس در این بخش، محتوا بهصورت مستقیم در فروش دخیل است.
در اکثریت کسبوکارها تولید محتوا در واقع ابزاری برای شناختهشدن، جذب مخاطبان جدید و حفظ مشتریان قدیم است. برای مثال شما با خواندن مقالهای دربارۀ «بهترین ضدآفتابها برای پوست چرب» تصمیم به سفارش یکی از ضدآفتابها گرفته و سفارش میدهید؛ در نتیجه آن سایت از فروش محصول که در نتیجۀ تولید محتوای اصولی بود، درآمد کسب میکند. همچنین در پلتفرم اینستاگرام تولید محتوا حرف اول را میزند! محتوای ارزشمند در این شبکه اجتماعی در واقع راهی برای دیدهشدن خدمات یا محصولات آن مجموعهها است تا بتوانند فروش بالا را تجربه کنند.
۲. جلب اعتماد مخاطبان
در تولید محتوا طبق اصول بازاریابی محتوا، هدف تنها تبلیغ محصولات یا خدمات مجموعه نیست؛ بلکه در عین شناساندن آنها به مخاطب، ارزشی ارائه میکنیم. این ارزش در واقع موارد مختلفی اعم از آموزش، سرگرمی، راهنمایی، پاسخگویی به سؤالات، برطرفسازی نیازها و غیره است. هنگامی که برای مثال در پست وبلاگ خود به یکی از سؤالات متداول مخاطبانتان صادقانه پاسخ میدهید و هر آنچه که برای رفع مشکلشان باید بدانند را توضیح میدهید، در واقع اعتمادسازی میکنید. هرچقدر اعتماد مخاطبانتان به شما بیشتر باشد، راحتتر محصولات یا خدماتتان را میفروشید.
۳. آگاهی از برند
آگاهی از برند در واقع راهی برای جلب اعتماد است. هر چقدر نام شما به گوش مخاطبان هدفتان آشنا باشد، آسانتر به شما اعتماد میکنند. خودتان را جای مشتری بگذارید! شما محصول فروشگاهی را خریداری میکنید که چندین بار نامش را دیدهاید و از مقالاتش استفاده کردهاید یا فروشگاهی که تعاملی تا به امروز با وی نداشتید؟ پاسختان را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.
۴. بهبود سئو و افزایش رتبه سایت
زمانی که بر روی وبسایت خود سرمایهگذاری کنید و بخواهید رتبههای اول SERP گوگل را از آن خود کنید، تولید محتوا را نمیتوان نادیده گرفت. سئو و تولید محتوا در واقع دو ابزار جدانشدنی برای بهبود رتبه وبسایت هستند. به زبان ساده سئو شامل سه بخش سئو داخلی، خارجی و تکنیکال است. محتوا در واقع بخش اصلی سئو داخلی بوده و بدون محتوا نمیتوان سئوی داخلی خوبی انجام داد. پس اگر میخواهید وبسایتتان نقش «یک سوزن در انبار کاه» را نداشته باشد و به معنای واقعی ورودی بگیرید، تولید محتوا را در کنار خدمات سئو سايت حرفه ای، آژانس دیجیتال مارکتینگ نیلای، در نظر بگیرید.
۵. جذب لید
به زبان ساده لید به افراد علاقهمند به محصولات یا خدمات کسبوکار شما گویند؛ به عبارتی اگر کمی روی لیدها تمرکز کنیم میتوانیم آنها را تبدیل به مشتری (خریدار) کنیم. تولید محتوا بهترین راه برای جذب لیدها و قرارگرفتن در جلوی چشم افراد علاقهمند به محصولات یا خدمات کسبوکار شماست. برای جذب لید کانالهای مختلفی را میتوانید بهصورت همزمان استفاده کنید؛ برای مثال در عین تولید محتوای متنی بر روی وبسایت، از تولید محتوای ویدئویی نیز در اینستاگرام استفاده کنید تا افراد بیشتری شما را ببینند.
۶. نشاندادن مهارت و تخصص
خودتان را بهعنوان یک مشتری تصور کنید که میخواهد راکت تنیسی را بخرد؛ دو گزینه پیش روی خود دارد:
۱. وبسایت آقای کریمی که تنها چند عکس محصول ساده از راکتهای تنیس مغازهاش بر روی وبسایتش گذاشته و هیچ توضیحی برایشان ننوشته.
۲. وبسایت خانم ندیمی که گنجینهای از اطلاعات مفید است! در بخش وبلاگ خود، نکات کاربردی و مهمی را در مورد خرید راکت تنیس نوشته و در بخش فروشگاه وبسایتش هم اطلاعات کامل هر محصول را شرح داده. همچنین امکان مشاوره آنلاین نیز بر روی وبسایتش فعال کرده تا در صورت نیاز، سؤالات خود را از وی بپرسید.
در پیج اینستاگرام خود نیز ویدئوهای گوناگونی دربارۀ انواع راکت و غیره توضیح داده است. در واقع این فرد تمامی نیازهای مشتری را برآورده ساخته!
مطمئناً از وبسایت خانم ندیمی راکت خود را سفارش خواهید داد! چرا که وی توانسته با نشاندادن تخصص بالای خود در حرفه فروش وسایل ورزشی تنیس، شما را متقاعد سازد که بهترین راکت را برایتان پیشنهاد میکند.
پس اگر میخواهید مشتریانتان شما را برای خرید محصولات یا خدمات انتخاب کنند، از نشاندادن تخصص خود غافل نشوید! اگر شما نشان ندهید که در کارتان خبره هستید، رقبایتان این کار را کرده و مشتریان را جذب خواهند کرد.
استراتژی محتوا چیست و چگونه برای خود استراتژی تدوین کنیم؟
حال که تا این بخش از مقاله همراه ما بودید، احتمالاً به تولید محتوا علاقهمند شده و میخواهید این کار را بهصورت تخصصی و حرفهای انجام دهید. آشنایی با روند دقیق نحوه تولید محتوا به شما کمک میکند تا بهتر کارهای خود را پیش برده و نتیجه خوبی از آن بگیرید.
تعین استراتژی تولید محتوا اصلیترین کاری است که باید انجام دهید. استراتژی در واقع همان کاری است که باعث میشود شما از نقطه A به نقطه B یا همان هدف خود برسید. در استراتژی خود باید به موارد مختلفی اعم از پرسونای مخاطب، جایگاه مخاطبان در قیف بازاریابی، کانال انتشار محتوا، نوع محتوای مناسب و غیره توجه کنید. در ادامه گامهای استراتژی محتوا را بهصورت مختصر توضیح دادهایم تا از کلیات ماجرا آگاه شوید. درصورتیکه مایلید یک استراتژی جامع برایتان تدوین کنیم، کافی است از خدمات بازاریابی محتوایی ما استفاده و سفارشتان را از طریق تلگرام، واتساپ یا ایمیل ثبت کنید.
۱. مشخصکردن پرسونای مخاطبان
اولین قدم برای تولید محتوا مشخصکردن پرسونا است. پرسونا به زبان ساده «نمونه مخاطب» شماست؛ اگر بخواهیم بیشتر توضیح دهیم، در واقع شما برای کسبوکارتان یک مشتری فرضی در نظر گرفته و موارد مختلفی اعم از رده سنی، نیازها، مشکلات، سرگرمی، شغل، وضعیت مالی و غیره را برایش مشخص میکنید. این کار چه فایدهای برایتان دارد؟ به کمک پرسونا میتوانید نیازهای مخاطبانتان را بهتر شناسایی کرده و نسبت به رفع آنها اقدام و در نتیجه اعتمادشان را جلب کنید. همچنین با آگاهی از سرگرمیهایشان میتوانید بهترین کانالهای تبلیغاتی را با بیشترین بازده انتخاب کنید. پس همیشه پیش از تولید محتوا، مخاطبانتان را بشناسید و بدانید که برای چه کسی محتوا منتشر میکنید!
۲. تشخیص نیاز مخاطب و ارائه راهحل
زمانی که پرسونای مشتریان خود را بهدرستی تدوین کنید، نیازها و ابهاماتشان را متوجه خواهید شد. حال باید در تولید محتوای خود به نیازهایشان پاسخ داده و تضمین کنید که به کمک محصولات یا خدماتتان، مشکلشان حل میشود. در این بخش باید با نهایت همدلی به مخاطب نزدیک شده و نشان دهید که کنارش هستید نه مقابلش! همچنین میخواهید به وی کمک کنید تا مشکلش را حل کند.
درصورتیکه پرسونا برایتان کمک چندانی نکرده یا دربارۀ مشکلات مخاطبانتان اطلاعات کافی ندارید، باید کارهای زیر را انجام دهید:
- پیداکردن کلمات کلیدی حوزه
در این حالت عبارات پرسرچ کاربران را پیدا کنید تا متوجه سؤالات مخاطبانتان شوید. برای پیداکردن کلمات کلیدی میتوانید خودتان دستبهکار شده یا از خدمات سئو سایت حرفه ای ما استفاده کنید. - بررسی رقبا
محتواها و پستهای رقبایتان را مورد بررسی قرار دهید؛ چه سؤالاتی را کاربران در قسمت نظرات و کامنتها مطرح کردهاند؟ چه مشکلات یا ابهاماتی مسیر خرید محصول یا خدمات را برایشان دشوار کرده؟ اینها همان مواردی هستند که باید بهدقت بررسی و در تولید محتوا متنی، ویدئویی یا صوتی خود برطرف کنید.
۳. تعیین کانال تولید محتوا
در این مرحله باید تشخیص دهید که مخاطبان شما عموماً در کدام کانال محتوایی حضور دارند. اینستاگرام، گوگل، توییتر، لینکدین یا پادگیرها؟ توجه به پربازدهترین کانال تولید محتوا سبب میشود تا هزینه شما هدر نرفته و بلکه برایتان سوددهی بالایی نیز داشته باشد. با تعیین کانال مناسب، فرمت محتوایی شما نیز مشخص خواهد شد. درصورتیکه نمیدانید کدام کانال یا کانالهای انتشار محتوا برایتان مناسب هستند و بازدهی بالایی دارند، برای مشاوره بازاریابی به ما از طریق تلگرام، واتساپ یا ایمیل پیام دهید.
۴. تنظیم تقویم تولید محتوا
در هر پلتفرمی که بخواهید محتوایی منتشر کنید، نظم و استمرار حرف اول را میزند. برای اینکه بررسی بهتر و کاملتری از روند تولید محتوای خود داشته باشید، باید تقویم محتوا برای خود بسازید. اگر بخواهید تقویم خود را ساده نگه دارید، پیشنهاد میکنیم با نوشتن موارد زیر شروع کنید:
- عنوان محتوا
- کلمه کلیدی هدف (برای وبسایتها)
- زمان انتشار
- نام نویسنده
- نوع محتوا
- مخاطبان هدف (در کدام قسمت قیف بازاریابی هستند؟)
- رتبه یا تعداد بازدید محتوا پس از یک ماه
این کار سبب میشود تا بررسی بهتری دررابطهبا محتواهای خود داشته باشید. مورد آخر، رتبه یا تعداد بازدید محتوا، در واقع برای بررسی کیفیت محتوا و سلیقه مخاطب بسیار کلیدی است. برای مثال در محتوای متنی وبسایت، میتوانید با تغییر عنوان، تعداد افراد بیشتری را به مقاله خود هدایت کنید. همچنین اگر محتوایتان را برروی بستر اینستاگرام منتشر کرده باشید، سلیقه مخاطب را متوجه شده و میتوانید در آینده نسبت به تولید یا عدم تولید این نوع از محتواها تصمیم بهتری بگیرید.
برای وبسایتها یک پیشنهاد ویژه نیز داریم! اضافهکردن محتوای جدید به محتوای قبلی پس از گذشت حدود یک ماه، کاری بسیار پسندیده از سمت گوگل است. پس میتوانید با آپدیت دائمی محتوایتان، رتبه وبسایتتان را در موتور جستوجوی گوگل بهبود ببخشید.